Monday, 10 July 2017

4PI Pemantapan PdPc PAK21 GPI di SJKC Pai Wen 05.07.2017 Rabu


Murid dibahagikan mengikut kumpulan
Guru menerangkan dengan jelas objektif pdpc kepada murid.
Induksi : Guru bersoal jawab dengan murid sehingga berjaya tahu pelajaran.. PAK21 : Ramalan dan Tekaan

Perbincangan : PAK 21 - Kaedah Cafe. Murid diberikan tugasan dan berbincang



Pembentengan: Kaedah PAK 21 : 3 stray 1 Stay
Hasil kerja ditampal di dinding, Seorang murid stay dan menerangkan hasil dapatan perbincangan murid kepada kumpulan lain. 
Murid diarahkan menyoal 1-3 soalan berbentuk solan KBAT . Sifir KBAT - IFAANC. Soalan wajib dijawab oleh pembentang.
Selepas itu murid yang datang memberikan BINTANG. Maximum 5 Bintang.

TUGAS GURU:
Memastikan murid memasukkan EMK dalam pembentangan
Penilaian atau Pentaksiran dibuat. Guru rujuk TP 1-6. 
Kemenjadian murid: Murid boleh belajar sendiri dan membantu rakan yang kurang faham- konsep belajar bersama-sama
Murid diajar supaya menjadi PEMIMPIN .. menjadi murid ABAD KE 21.

GURU PERLU MENGUASAI DSKP 100%.


Penutup:
Guru menerangkan pembelajaran pada hari tersebut.
 ---------------------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dapatan Hasil PdPc :

Dapatan pdpc mp pai skjc paiwen kelas thn 1:
Penulisan objektif: formula ABCDS- bidang Jawi.
Aktiviti:
1. induksi: tekaan
2. Perbincangan: kaedah pak21: cafe
3. Pembentangan: kaedah pak21: 3 stray 1 stay.
Emk: Bahasa, Matematik,
Kbat: tahap ingat, faham, analisis
Pentaksiran: tp 4 ,5.

Dapatan pdpc:
1. 10 murid terlibat, dibahagi 3 kumpulan bdsrkan nama ketua kumpulan.
2. Kump 1: menyebut 3 perkataan jawi tertutup
Kump 2: membaca jawi tertutup
kump 3: menulis 3 jawi tertutup.
3. Guru memulakan dengan induksi bentuk tekaan: murid menjawikan perkataan ipin upin.
4. Perbincangan: kaedah cafe. Setiap kumpulan diminta dan berbincangan tugasan diberikan. 15 minit.
5. Pembentangan: kaedah 3 stray, 1 stay.
Hasil tugasan ditampalkan di dinding, Seorang murid menerangkan hasil tugasan kpd kump lain. Kumpulan lain yg datang mendengar penerangan murid, soalan kbat dikemukakan oleh kumpulan lain kpd pembentang. Antara soalan dikemukakn murid kpd pembentang:
1. Berapa bilangan bukit?.. matematik, mengira
2. Apa beza polis dengan monyet. Unsur kbat analisis.
3. Sotong hidup di mana? Unsur pengalaman murid.

Pentaksiran:
Murid berada di tahap 4,5. alasan: murid dapat menerangkan fungsi, beza pdp.

Impak: semua murid menguasai objektif pdp.

Tahniah diucapkan kpd guru pendidikan islam sjkc pai wen.

Sekian.








No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...