iTHINK bermaksud innovative thinking (Pemikiran
Inovatif) yang bertujuan untuk mempertingkatkan dan membudayakan kemahiran
berfikir dalam kalangan pelajar ke arah menghasilkan pelajar yang kreatif,
kritis dan inovatif. Program ini adalah hasil kerjasama Kementerian Pendidikan
Malaysia (KPM) dengan Agensi Inovasi Malaysia (AIM) serta telah dirintis di 10
buah sekolah sebelum diperkembangkan ke seluruh Malaysia.
Kenapa Diwujudkan Program iTHINK?
Pentaksiran antarabangsa (TIMSS dan PISA) mendapati
kedudukan Malaysia semakin menurun dalam subjek bahasa, Sains dan Matematik.
Kajian mendapati murid berpengetahuan, tetapi tidak tahu untuk
mengaplikasikannya. Jadi pengenalan Program iTHINK ialah adalah
bertujuan untuk melahirkan modal insan
masa depan yang mempunyai pemikiran kreatif, kritis dan inovatif serta
memupuk kemahiran berfikir aras tinggi
(KBAT) dan mampu berdaya saing.
Alat Berfikir Yang Diperkenalkan Dalam Program iTHINK.
Peta Pemikiran
Peta Pemikiran adalah alat berfikir yang dipersembahkan
dalam 8 bentuk peta pemikiran secara visual yang mudah digunapakai dan difahami
merentasi kurikulum. Ia boleh digunapakai oleh murid seawal usia 4 tahun. Ada 8
jenis peta pemikiran yang boleh digunakan.
Circle Map digunakan untuk sumbangsaran idea dan mempamerkan
pengetahuan sedia berkaitan sesuatu tajuk dengan memberikan maklumat mengikut
konteks.
Bubble Map digunakan untuk memperkaya kebolehan murid bagi
mengenalpasti atau menunjukkan kualiti. Biasanya menggunakan perkataan
deskriptif atau huraian.
Double Bubble Map digunakan untuk membanding beza sesuatu
Tree Map digunakan untuk mengklasifikasikan bahan atau idea.
Brace Map digunakan untuk menganalisis objek fizikal.
Garisan sebelah kiri adalah nama atau imej keseluruhan objek. Garisan pada
bahagian kedua adalah bahagian utama.
Flow Map digunakan untuk membuat urutan sesuatu proses.
Multi-flow Map digunakan untuk menunjukkan dan menganalisis
hubungan sebab dan akibat. Segiempat yang berada di tengah adalah peristiwa
yang penting. Bahagian sebelah kiri adalah sebab-sebab peristiwa tersebut,
manakala bahagian sebelah kanan pula adalah akibat daripada peristiwa tersebut.
Bridge Map digunakan untuk memberi peluang kepada pelajar
untuk mengaplikasikan proses analogi dengan menggunakan faktor penghubungan.
No comments:
Post a Comment