Harus juga difahami bahawa rph ini bukanlah suatu kewajipan yang perlu diikuti oleh setiap guru akan formatnya. Sebaliknya sebagai rujukan kepada guru-guru yang sedang merancang untuk pdp abad 21. Perlu diingat, konsep pembelajaran abad 21 yang terdiri daripada Creativity, Critical Thinking, Collaboration dan Communication.
Subjek
|
Perkara
|
Catatan
|
|||
Sains
Tingkatan
2 Persada
Masa :
3.05-4.15
80 minit
|
Tajuk :
Jirim dan Bahan
Objektif
Pembelajaran : Memahami
sifat dan kegunaan logam dan bukan logam
Hasil
pembelajaran :
1.
Menyenaraikan
contoh logam dan bukan logam
2.
Menyenaraikan
sifat logam dan bukan logam
3.
menyenaraikan kegunaan logam dan bukan logam
Kriteria
kejayaan:
1.
Menyenaraikan
3 contoh logam dan bukan logam
2.
Menyenaraikan
4 sifat logam dan bukan logam
3.
menyenaraikan
2 kegunaan logam dan bukan logam dan contohnya.
Nilai
murni : Menghargai logam
besi adalah adalah salah satu sumber
bahan mentah di Negara kita .
|
||||
Strategi pembezaan
|
1.Pembezaan
Proses berdasarkan persekitaran pembelajaran
( aktiviti Anchor)
2.Pembezaan
keupayaan pelajar duduk dalam
kumpulan mengikut markah ujian 1
|
||||
Pemula
(10 minit)
|
Aktiviti
Suspen
1.
Pelajar
di minta membuka kotak yang telah
disediakan di atas meja
2.
Pelajar
mengaitkan pelajaran hari ini berdasarkan bahan dalam sampul surat .
3.
Pelajar
menjawab soalan susulan yang di
ajukan tentang pelajaran yang lepas dan mengaitkan pelajaran hari ini.
4.
Guru
berkongsi objektif pembelajaran dan criteria kejayaan dengan pelajar
|
ABM dalam kotak
Bahan logam dan bukan logan
|
|||
Aktiviti 1
(10 minit) Koperatif dan kolaboratif
Struktur
Think Pair Share
|
Mengenalpasti logam dan bukan logam
1.
pelajar
berbincang menyenaraikan logam dan bukan logam yang secara berpasangan .
2.
Pasangan
pelajar menyemak jawapan .
3.
Soaljawab dan maklumbalas dari guru dan pelajar.(Dialog berkesan)
4.
Pelajar
merujuk criteria kejayaan
|
ABM
-Helaian yang di bekalkan.(slide dan yang
terdapat dalam makmal)
-Pembentukan kumpulan berpasangan.
-AFL
-Rujuk criteria kejayaan
|
|||
Aktiviti 2
(30 minit)
Koperatif
dan kolaboratif
Struktur
Jigsaw
dan Round robin
1 alat pemikiran CoRT digunakan.
|
Menjalankan eksperimen menyiasat sifat
logam dan bukan logam dan kegunaanya.
1.
Pelajar
dikumpulkan mengikut minat dan menjalankan eksperimen mudah mengikut kumpulan
mereka dan membuat pemerhatian dan
mendapat kesimpulan maklumat sifat dan kegunaannya dari eksperimen.(Jigsaw)
2.
Pelajar
menerangkan maklumat kepada rakan
secara bergilir( Round robin).
3.
pelajar
melengkapkan Pengurusan Grafik banding
dan beza sifat logam dan bukan
logam dan kegunaaannya.
4.
Pelajar
yang sudah selesai boleh menjawab soalan
anchor
5.
Penaksiran kumpulan secara bertulis 2 star
1 wish
6.
Maklumbalas dari rakan kumpulan dan guru.
7.
Tampalkan
hasil kerja pelajar yang telah
disemak
8.
Pelajar menjawab soalan kuiz untuk menguji
kefahaman dan penggunaan logam dalam kehidupan seharian.
9.
Pelajar
merujuk criteria kejayaan.
|
Mengeksperimen,
Pemerhatian dan membuat kesimpulan
Pengurusan Grafik CoRT PMI
Soalan
Anchor
AFL - Soalan kuiz
Penilaian rakan
|
|||
Aktiviti 3
(20 minit)
1 alat pemikiran CoRT
|
Sasaran
Matlamat Objektif
1.
Guru
mengedarkan sampul surat yang mengandungi situasi masa depan yang perlu
dicapai oleh pelajar pada masa akan
datang logam dan bukan logam serta kegunaan.
2.
Pelajar
berbincang dan menentukan cara paling
berkesan dan alasan yang munasabah.
3.
Maklumbalas
dan soaljawab .
|
Pengurusan grafik AGO (sasaran matlamat
objektif. )
|
|||
Pleno
(10 minit)
|
Melengkapkan
borang KWL.
1.
Pelajar
melengkapkan KWL
2.
Pelajar
menyatakan criteria kejayaan.
|
Borang KWL
|
Sila download di SINI
Seperti yang saya nyatakan di atas, rancangan mengajar harian (rph) ini hanyalah sebagai rujukan kepada pihak tuan/puan. Boleh diubah dan disesuaikan dengan keperluan anda sebagai guru di sekolah dan mengikut seperti acuan yang telah disediakan mengikut sekolah masing-masing. Selamat beramal!
No comments:
Post a Comment